Svar: Milliliter MME
28. marts 2023
Alder:
4 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du har min bog om Børn & Mad, og synes om den, tusind tak for det:)
Umiddelbart lyder det som om, at lillepigen ikke spiser så meget. Hvorvidt hendes indtag er nok afhænger dog af, hvor meget hun vejer? Hendes behov udregnes efter hendes vægt.
Tommelfinger reglen er, at hun skal have ca. 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 5500 gram nu, så vil hendes døgnbehov være godt 900 ml. Fordelt på f.eks. 7 flasker, så svarer det til, at hun skal spise knap 130 ml ved hvert måltid. Vejer hun mere, så skal hun have mere... Nogle børn spiser dog ikke helt så meget, så derfor er man også nødt til at se på, hvordan hun generelt trives, tager på osv. når man skal vurdere, om hun får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket :)
Er hendes bleer tunge, som tegn på, at hun tisser godt? Det er en vigtig vurdering af, hvorvidt hun får nok. Har hun gang i maven og hyppig afføring? Afføringen vil naturligt ændre sig, når hun går fra supplerende amning til udelukkende flaske, men du skal stadig opleve, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :)
Melder hun sig selv til måltiderne? Spiser hun gerne og glad af flasken? Virker hun rolig og glad, når hun har drukket sin mælk? Eller virker hun generelt meget pylret og ked af det, bliver hun let irriteret på flasken...? Hvordan ser hun ud - er hun bleg, tør i huden eller virker hendes hud spændstig, og ser hun sund ud? Har hun overskud til at lege, tumle rundt, trille omkring, begynde at dreje om sin egen akse osv. eller virker hun træt, sløv, lidt passiv...? Tager hun fint på, og følger hun sin kurve? Alt sammen er det signaler, som giver dig lidt idé om, hvorvidt hun trives og udvikler sig, som hun skal - og dermed får det at spise, som hun har behov for:)
Du nævner hendes nuværende spisetidspunkter - og det ser ud som om, at hun ikke får mælk mellem kl 20/21 og 05.30 - er det korrekt? Hun bør stadig spise hver 3-4 time, når hun ikke er ældre, end hun er. Hvis hun om natten kan sove f.eks. 5 timer uden mælk, så er det helt okay, da hun måske indhenter sit behov i løbet af dagen, men hun bør ikke sove 9-10 timer uden mælk.
Det vil sige, at en dagsplan med dine angivne tider f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes evt. lidt smagsprøver på en ske og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur f.eks. kl. 12.
Eftermiddag 15-15.30: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 17.30-18: Flaske (senere hen kommer der til at ligge lidt skemad og vand af kop på dette tidspunkt.
Flaske og puttes til natten ca. 20.30-21.
Sen aften 24: Drømmeflaske
Nat 03: Har måske også brug for en flaske her, men hvis hun spiser jf. dagsplanen og drikker nok, så er det også helt okay, hvis hun kan sove fra midnat til næste morgen tidlig og således sover f.eks. 5 timer uden mælk - men hun bør ikke sove mere, så længe hun ikke er ældre.
Har hun svært ved at indtage sit udregnede behov for mælk i løbet af dag og aften, så synes jeg, at du skal give hende en flaske i løbet af natten, for på den måde at sikre hende det ekstra. Hun bør ikke være i underskud af mælk, og hvis hun har tendens til at sove meget længe og ikke melder sig, så kan det også være tegn på, at hun faktisk mangler mælk...
Det er helt okay, at lurene om eftermiddagen er mere sporadiske, som du skriver, men det er vigtigt, at hun tilbydes flaske hver 3-4 time dagen igennem jf. min dagsplan:) Kan der gå f.eks. 5 timer mellem to flasker, så bør disse timer ligge om natten og ikke om dagen eller aftenen:)
Derudover skal du være opmærksom på flasken og flaskesutten. Det er vigtigt, at hun kan få mælken ud af flasken uden større problemer. Det er min erfaring, at nogle flaskesutter ikke fungerer særlig godt - og der kan faktisk godt være forskel på de enkelte flaskesutter, selvom de er samme fabrikat, samme slags. Så tjek at alle flaskesutterne fungerer rigtigt, og at et par af dem ikke har færre eller mindre huller, der gør, at hun har sværere ved at spise, når disse bruges... Det kan forklare, hvorfor hun så nogle gange spiser lidt for lidt.
Når det så er sagt, så er det vigtigt, at hun også får lov til at flekse sit behov, så nogle gange vil hun naturligt spise lidt mindre, fordi hun ikke er så sulten og andre gange lidt mere. Det er derfor ikke sikkert, at hun har brug for samme mængde i flasken til hvert måltid, men samlet skulle hendes indtag meget gerne dække hendes udregnede behov nogenlunde:)
Har hun tendens til forstoppelse? I givet fald er det vigtigt, at du sørger for at holde hende mave igang. Hvis hun har forstoppelse, så kan det gøre, at hendes lyst til at spise bliver mindre - simpelthen fordi der jo er stop i mave- og tarmsystem...
Jeg ved som sagt ikke, hvad lillepigen vejer og kan derfor ikke give dig en præcis udregning af hendes mælkebehov, men jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske